Az MVGYOSZ kezdeményezése alapján az OTP Bank módosította üzletszabályzatát, így a látássérült személyek az OTP Banknál a jövőben úgy tudnak ügyeket intézni, hogy ehhez nem szükséges közreműködő személyt vinniük magukkal.

Az MVGYOSZ-hez évek óta folyamatosan érkeztek panaszok látássérült személyektől azzal kapcsolatban, hogy az OTP Banknál nem tudták pénzügyeiket önállóan intézni, a bank elvárta, hogy ehhez közreműködő személyt vigyenek magukkal. Ezt az OTP Bank Általános Üzletszabályzatának III. pont 16. pontja írta elő:

„Az olvasni nem tudó, illetve nem képes, valamint a magyar nyelvet nem beszélő Ügyfél az OTP Bank Nyrt.-vel létesített ügyfélkapcsolat létesítésével, annak fennállása alatt köteles biztosítani, hogy az Ügyfél számára folyamatosan biztosított olyan személy segítsége és közreműködése, mely alapján képes az OTP Bank Nyrt által az Ügyfél számára megküldött, közzétett vagy megjelölt dokumentumok értelmezésére, megértésére és ellenőrzésére.”

Az MVGYOSZ megkereste ezzel kapcsolatban az OTP Bankot és kérte, hogy módosítsa akként az üzletszabályzatát, illetve a bank gyakorlatát, hogy a közreműködő tanú biztosítása ne a látássérült személy kötelessége legyen. Felhívtuk az OTP Bank figyelmét, hogy ez az elvárás a látássérült ügyfeleik önrendelkezési jogát sérti, illetve adatvédelmi kockázatokat is rejt magában.

Az OTP-vel folytatott egyeztetést követően a bank vállalta, hogy javaslatunknak megfelelően módosítja az üzletszabályzatát, ami idén január 23-ával meg is történt: az olvasni nem tudó ügyfelek vonatkozásában a fenti kötelezettség törlésre került.

A bank vállalta továbbá, hogy amennyiben szükséges a látássérült személy banki ügyletének érvényességéhez tanúk közreműködése, azt a bank saját dolgozói közül biztosítani fogja. Így amennyiben a látássérült ügyfél nem visz magával segítő személyt a bankba, kérheti a bank ügyintézőjétől, hogy a bank dolgozói járjanak el tanúként, ennek eleget fognak tenni.

dr. Weninger Magda
jogtanácsos