A projekt háttere és célkitűzései
A látássérült gyermekek és fiatalok törvényben meghatározott nevelési és oktatási feltételei intézményi szinteken eltéréseket mutatnak a mindennapok iskolai gyakorlatában. Ezért a középiskolát végzett fiatalok egy része a továbbtanulás vagy szakmai képzés területén az azonos korú látó társaikhoz viszonyítva hátrányos helyzetbe kerül.
A fenti megállapítások alapján a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége 2017 augusztusában elindított egy projektet, amelynek célja a középiskolás látássérült tanulók tanulási és tanítási helyzetének felmérése és a „jó gyakorlat” elemzése alapján a feltételek javítását szolgáló javaslatok kidolgozása.
A Projekt vállalt feladatai:
- A célcsoporttal foglalkozó intézmények, az érintett látássérült fiatalok, családtagjaik, tanáraik felkeresése és felkérésük az együttműködésre
- A munkamódszerek kidolgozása
- Célzott adatgyűjtés, az adatok kiértékelése
- A pozitív és negatív gyakorlat és kihatásaik elemzése
- A hazai és nemzetközi „jó gyakorlat” alapján a tanulás-tanítás feltételeinek javítását szolgáló javaslatok kidolgozása
- Disszemináció – a tudás megosztása
A projekt 5 éves tervei között szerepel:
- tréningek szervezése az egyenlő esélyű oktatásért
- események szervezése, ahol felhívjuk a figyelmet az elérhető tanításra-tanulásra
- tanulásban segítő eszközök beszerzése és terjesztése
- egy olyan webhely létrehozása, ahol a jó gyakorlatok terjedhetnek, illetve újabb jó gyakorlatok kerülhetnek begyűjtésre
A projekt 10 éves tervei között szerepel:
- a középiskolás látássérült tanulók mellett az általános iskolás korú és a felsőoktatásban tanuló látássérült diákok jó gyakorlatokkal történő segítése
Mi az a “jó gyakorlat”?
A jó gyakorlatok bizonyítják, hogy a befogadó szemléletű iskolai nevelés-oktatásban részvevő látássérült diákok, az osztályközösségbe való sikeres beilleszkedésük esetén, a tanulócsoport többi tagja kapcsolatteremtő képességének fejlődését, tudásuk gazdagítását is eredményezheti.