A 2024-ben megújult Mobilitási Témacsoport a budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma. A fórum április 11-én tartotta idei második ülését, amelynek témája az Újbuda–Újpest-villamostengely előkészítése és tervezése volt. Az egyeztetésen Erhart Péter akadálymentesítési szakértő és Benedek Zoltán akadálymentesítési referens online képviselte az MVGYOSZ-t.

A pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének gerincét a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között visszaépülő villamosvágány adja, amellyel kényelmes, átszállásmentes kötöttpályás, felszíni közösségi közlekedési kapcsolat jön létre Észak-Pest és Dél-Buda között.

A vágányépítés és a meglévő megállók akadálymentesítése mellett lehetőség nyílik a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út érintett szakaszain a városi terek és közlekedési csomópontok rendezésére azzal a céllal, hogy minden közlekedő számára biztonságot nyújtó közterületek és utcakeresztmetszetek jöjjenek létre.

Az MVGYOSZ javasolta, hogy már a tervezési folyamatban legyen kötelező rehabilitációs környezettervező szakmérnök foglalkoztatása, valamint az utasforgalmi területek tervezésénél vonják be a szervezetet a „Semmit, rólunk, nélkülünk!” elv értelmében. Hangsúlyozta továbbá, hogy a megállók megközelítési útvonalai is beleértendőek az akadálymentes tervezésbe.

A BKK ígéretének értelmében az MVGYOSZ-t és a többi érdekképviseleti szervezetet egyaránt bevonják az épülő villamosmegállók és környezetük tervezési és kivitelezési szakaszába, továbbá az akadálymentesítés során a szabványi elvárásokon túl figyelemmel lesznek az MVGYOSZ elvárásaira is. A BKK alkalmazásában álló rehabilitációs környezettervező szakmérnököt is bevonnak a projektbe, így a szakmai háttér az érdekképviseleti oldalon túlmenően is biztosított.

Benedek Zoltán
akadálymentesítési referens