Az akadálymentes fizikai és infókommunikációs környezet kialakítása kapcsán egyre több megkeresést kapunk közlekedési vállalatoktól és tervező cégektől, közszolgáltatást nyújtó intézményektől és szervezetektől. Jól jelzi ez a tendencia, hogy az MVGYOSZ a látássérült emberek számára történő akadálymentesítés, az egyenlő esélyű hozzáférés megteremtése terén egyre inkább elismert és megkerülhetetlen szakmai és érdekképviseleti szervezetté válik.
—
A Sberbank Magyarország Zrt. marketing menedzsere személyes egyeztetés keretében tájékozódott a látássérült személyek banki szolgáltatásokkal kapcsolatos igényeiről. A Sberbank vásárolta fel az egykori Wolksbankot, amely Magyarországon elsők között biztosított beszélő bankautomatákat és kínált speciális kedvezményes szolgáltatáscsomagot látássérült ügyfelei számára.
A Magyar Nemzeti Bank fogyatékos ügyfelek kiszolgálására vonatkozó ajánlásának mentén adtunk tájékoztatást a vak és gyengénlátó emberek speciális igényeiről és a látássérültek banki ügyintézése során gyakran felmerülő nehézségekről, konkretizálva az ajánlásban általános érvénnyel lefektetetteket. Felhívtuk a bank munkatársának figyelmét többek között a beszélő bankautomaták folyamatos használhatóságának biztosítására, a frissítések során a beszédfunkció ellenőrzésének szükségességére, valamint arra, hogy a látássérült ügyfelek szívesebben használják a bankfiókok előterében vagy más biztonságos helyen elhelyezett ATM-eket, így a beszélő automaták kihelyezésekor ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni a prioritási sorrend kialakításánál. Jeleztük továbbá, hogy az ATM-eket még akkor sem feltétlenül érzik biztonságosnak a látássérült felhasználók, ha azok el vannak látva beszédfunkcióval, ezért igényeljük annak lehetőségét is, hogy a vak és gyengénlátó ügyfelek a bankfiókok pénztárából is ingyenesen vehessenek fel készpénzt akár havi több alkalommal. A megbeszélés során érintettük még az internetes bankolás, a szerződések megismerése, az aláírás és egy esetleges látássérült ügyfeleknek szóló speciális ajánlat lehetőségét is.
A Sberbank országos szinten 27 bankfiókkal rendelkezik és emellett olyan mobil bankár hálózatot működtet, melynek révén a banki szolgáltatások házhoz mennek, ami nagy segítség lehet a kis településeken élő vagy nehezen közlekedő látássérült személyek számára is, ez a szolgáltatás jó alapot jelent a pénzintézettel való jövőbeni együttműködésre.
—
A Sunrise projekt, mely kísérleti jelleggel Zuglóban, azon belül is kiemelten Törökőr településrészen valósul meg, a közösségi tervezés meghonosítását tűzte ki céljául. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy alulról jövő kezdeményezéseket, lakossági ötleteket, javaslatokat gyűjtenek és valósítanak meg annak érdekében, hogy közvetlen környezetünk minél élhetőbb legyen. Elsősorban olyan fejlesztéseket terveznek megvalósítani a projekt három éves időtartama alatt, melyek relatíve kevés anyagi forrás befektetésével adnak érzékelhető eredményt.
A BKK-val partnerségben azzal az ötlettel keresték meg az MVGYOSZ-t és a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesületét (VGYKE), hogy a látássérült emberek közlekedésben való fokozott jelenlétére és a megfelelő segítségnyújtásra hívják fel a figyelmet a közösségi közlekedési megállókban kihelyezendő információs táblákon. Az egyeztetés eredményeként az eredetileg a Vakok Intézete elé helyezni tervezett egyetlen tábla helyett várhatóan több készül, melyeket a kerület látássérültek által leginkább használt tömegközlekedési csomópontjain, így például Zugló Vasútállomás, az Ajtósi Dürer sor vagy a Laki Adolf utca környékén található megállókban helyeznek el. A táblákon képregény-szerű formában mutatják be a látássérült emberek közlekedésével kapcsolatos tipikus szituációkat és azt, hogy ilyen helyzetben hogyan nyújthat segítséget bárki. A képeken láthatunk majd fehérbottal és vakvezető kutyával közlekedő vak járókelőt, de gyengénlátó személyt is, valamint látássérült gyermeket vagy látássérült szülőt látó gyermekével. A plakátokon többek között a segítség felajánlásának fontosságára, az erőszakos segítéstől való tartózkodásra és a látássérült emberek természetes igényeire kívánjuk felhívni a figyelmet, illetve olyan sztereotípiákat szeretnénk lerombolni, mint például hogy a látó kisgyermek vezeti el a vak szülőjét az óvodába vagy, hogy akinek nincs fehérbotja, annak nem is lehet gond a látásával. A táblák megtervezése hamarosan kezdetét veszi, amihez tőlünk is várják az ötleteket.
—
Az MVGYOSZ folyamatosan figyelemmel követi a 3-as metróvonal felújításával kapcsolatos fejleményeket. Ezen egyeztetési folyamat keretében a héten a 3-as metró déli szakaszának felújítását menedzselő BKV munkatárssal folytattunk egyeztetést, aki megerősítette, hogy a látássérült utasokat segítő taktilis jelzések a korábbi, 2016-ban elkészült és akkor egy a látássérült utasokat széles körben képviselő munkacsoporttal – melynek a Szövetség is tagja volt – egyeztetett terveknek megfelelően fognak megvalósulni. A kivitelezés remélhetőleg még 2018-ban elindul a Népliget és a Kőbánya-Kispest végállomás közötti szakaszon.
A Szövetség évek óta nyújt akadálymentesítési szolgáltatást különböző tervező irodák részére, melynek keretében a taktilis vezetősávok és figyelmeztető jelzések megtervezését, illetve a már elkészült tervek véleményezését biztosítja és azok megfelelőségéről nyilatkozatot állít ki. Ebbe a munkába folyamatosan bevonunk olyan rehabilitációs környezettervező szakmérnököt, aki kiemelten foglalkozik a vak és gyengénlátó emberek fizikai és infókommunikációs környezetre vonatkozó speciális igényeivel és az ezeket maximálisan kielégítő megoldások tervezésével. Ez a szolgáltatás érdekvédelmi jelentősége mellett fontos szabadon felhasználható bevételt hoz az MVGYOSZ számára.
Németh Orsolya