Távoli segítségnyújtás látássérült emberek számára – Távszem
A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) 2018. január 1.-én megkezdte a látássérült embereket segítő infokommunikációs alapú távszolgáltatás kialakítását. Az EFOP-1.1.5-17-2017-00001 számú Távszem projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg 469 millió forint EU-s és hazai támogatással.
A projekt célja, hogy a vak és gyengénlátó emberek akadálymentesen használható mobileszközök segítségével az ország minden pontján azonos eséllyel jussanak magas színvonalú internet alapú segítő szolgáltatáshoz. A távszolgáltatás okoseszközökről egyaránt folyamatosan elérhető lesz az év minden napján. A kétéves projekt utolsó 6-7 hónapjában zajló nyilvános tesztidőszak során a felhasználók megoszthatják tapasztalataikat és fejlesztési ötleteiket a projekt megvalósítóival. Országszerte 800 látássérült személy kap a Távszem használatára alkalmas készüléket.
A távolból helyettünk látnak majd – Elindult a Távszem projekt
Három konzerv közül vajon melyik a kukorica, a bab és a borsó?
A harisnyám fekete, de vajon szivecskés-e, vagy pöttyös? Milyen színű nyakkendő illik egy halványkék inghez? Mikor jár le a felvágott? Mit mutat a villanyóra? Mit írnak a postai értesítőn? Csupa mindennapos kérdés egy háztartásban, amire az, akinek nincs baj a látásával, gond nélkül tudja a választ. Aki viszont vak vagy gyengénlátó, annak komoly nehézséget, netán kínos szituációt is okozhat akár csak egy is közülük. Egy két látássérült emberből álló háztartásban naponta számtalan olyan információra van szükség, aminek megszerzésére az érintettek még a legmodernebb segédeszközök használatával is csak korlátozottan képesek. A színfelismerő megmondja, hogy fekete a harisnya, de egy temetésre mégse lehet elmenni olyanban, amin apró piros szívecskék vannak. Ugyanígy fel lehet ismerni egy ing és egy nyakkendő színét, de azt még ekkor sem feltétlenül lehet tudni, hogy az egyik csíkos, míg a másik pöttyös. A postai értesítőt be lehet szkennelni, de a postás kézírását sajnos a karakterfelismerő sem fogja tudni kibetűzni. Segítségért videótelefonálhatunk egy rokonunknak vagy ismerősünknek, ha egyáltalán elérjük, de lehet, hogy munka vagy családi program közben zavarjuk meg.
A szolgáltatás az év minden napján, a nap huszonnégy órájában elérhető lesz
A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége egy olyan távsegítő alkalmazás kifejlesztésére és az ehhez kapcsolódó internet alapú szolgáltatás elindítására nyert el közel 470 millió forint támogatást, ami ezeknek a mindennapi nehézségeknek a megoldásában segíti majd a felhasználókat. A Távszem alkalmazás egy okostelefon vagy táblagép segítségével kapcsolja össze a vak vagy gyengénlátó felhasználót az ép látású operátorral, aki a távolból, a látássérült személy okos eszközének kamerája segítségével lát majd helyette és szóbeli kommunikációval segíti a számára szükséges információk megszerzését. Azaz megmondja, milyen színű és mintájú a harisnya vagy a nyakkendő, felolvassa a postai értesítőt vagy az élelmiszer nevét, összetevőit és lejárati dátumát, stb. A Távszem szolgáltatás az év minden napján, a nap huszonnégy órájában elérhető lesz a látássérült felhasználók számára, akik közül nyolcszázan okostelefonhoz is jutnak majd a projekt támogatásával. A készülékek az MVGYOSZ tagegyesületeinek látássérült tagjai között kerülnek kiosztásra, de természetesen bárki más is igénybe veheti majd a szolgáltatást a saját okostelefonján keresztül, az alkalmazás ingyenesen letölthető lesz.
Tréning
A két évig tartó Távszem projekt nyitóeseményére 2018. január 4-én került sor az MVGYOSZ székházában. Az alkalmazás működéséről és a szolgáltatás lényegéről Dr. Nagyné Berke Mónika, a projekt szakmai vezetője tájékoztatta a nagy számban megjelent érdeklődőket. Elmondta, hogy a távsegítséget olyan operátorok biztosítják majd, akik egy 270 órás komplex képzésen sajátítják el a szolgáltatás magas színvonalát és az ügyfelek személyiségi jogainak védelmét garantáló készségeket és tudásanyagot. A felkészítés folyamán érzékenyítő tréningen is részt vesznek majd a jelentkezők, de olyan praktikákat is el kell majd sajátítaniuk a gyakorlatban, hogy például hogyan magyarázzák el egy látássérült ügyfélnek, hogy merre és hogyan irányítsa a telefon kameráját az általa látni kívánt dologra. A projekt sikeres megvalósítását tagegyesületenként egy-egy mentor is segíti majd, az ő feladatuk lesz az okostelefonok és a Távszem alkalmazás használatának betanítása az azt igénylő vak és gyengénlátó egyesületi tagok részére. Az operátorok és mentorok alkalmazásával a Távszem projekt közel 50 munkahelyet is teremt elsősorban megváltozott munkaképességű álláskeresőknek.
További információ:
TOVÁBBI INFORMÁCIÓK A TÁVSZEM PROJEKTRŐL:
Június 17. hétfő óta 36 látássérült felhasználó végzi a Távszem iOS és Android operációs rendszereken futó, még nem nyilvános alkalmazásainak belső tesztelését. A tesztelők a Távszem mentorok, valamint a projekt csapat és az MVGYOSZ látássérült dolgozói, akik mindennapi életük valós helyzeteiben kérik az operátorok segítségét. A Távszem operátorok a képzésükhöz tartozó 80 órás szakmai gyakorlat keretében fogadják a tesztelők hívásait és nyújtanak segítséget, miközben ők maguk is tesztelőként használják a rendszer operátori felületét. A tesztelés első hetében számos hétköznapi helyzetben nyújtottak segítséget az operátorok, amelyek között szerepelt dokumentumok felolvasása, termékek összetevőinek és lejárati idejének megnézése, leesett tárgy megkeresése, üzletek és közintézmények bejáratának megtalálása, ruhák színének és mintájának meghatározása, előre csomagolt élelmiszerek azonosítása, GPS koordináták alapján történő helymeghatározás, buszmegállók információs tábláinak leolvasása, vakvezető kutyák mozgásának és viselkedésének követése és elmondása, háztartási és egyéb gépek gombjain szereplő feliratok és piktogramok felolvasása és leírása, stb. A tesztelés természetesen kiterjed az alkalmazás kezelhetőségére, akadálymentességére, a hang- és videó kapcsolat minőségére, az egész rendszer kényelmes használhatóságára is. Már az első három tesztnapon számos visszajelzés gyűlt össze, melyeket javítási és fejlesztési javaslatok formájában továbbítottunk a fejlesztőknek, akik ígéretet tettek a hibák mielőbbi kijavítására és a kényelmi funkciók tökéletesítésére. A belső tesztelést a jövő hét végéig folytatjuk, ezt követően pedig várhatóan július első napjaiban elindul a nyilvános tesztidőszak. Eközben meghaladta az 500 főt azon látássérült egyesületi tagok száma, akik már biztosan kapnak a Távszem projekt keretében kiosztandó iPhone készülékekből, a mentorok pedig folyamatosan koordinálják a telefonok átadását. Mindenki, beleértve a projektmenedzsmentet, a szakmai megvalósítókat, az operátorokat és a mentorokat is, nagy várakozással és izgalommal készül a projekt újabb, legjelentősebb mérföldkövének teljesítésére.
Németh Orsolya
2019. április 1-je fontos mérföldkő a Távszem projekt folyamatában: ezen a napon álltak munkába a Távszem szolgáltatást biztosító operátorok és az okostelefonok használatát támogató mentorok, akik munkájuk megkezdése előtt a szükséges kompetenciákat több modulos képzések során sajátítják el.
Az MVGYOSZ székházában már egy hónapja összefuthat bárki a leendő „Távszemekkel”, vagyis azokkal az operátori munkakörben alkalmazott munkatársakkal, akik július elejétől távoli segítséget nyújtanak majd a Távszem alkalmazásba regisztráló felhasználóknak. Rendkívül sokszínű, a látássérült emberek mindennapjai iránt nyitott és érdeklődő emberek jelentkeztek a programba, akik közül a legjobbakat választotta ki a projekt menedzsmentje. A minden szempontból sokféle emberekből az elmúlt hónapban igazi kis csapat kovácsolódott össze, akik nemcsak a képzési napokon töltik együtt az időt, hanem az MVGYOSZ egyéb tevékenységeinek megvalósításához is örömmel adják idejüket és energiájukat, így többek között önkéntesként segítették a Vakvezető kutyák világnapja tiszteletére rendezett jótékonysági séta lebonyolítását és a Lions egészségnapon az MVGYOSZ standjának működtetését is.
Az új munkatársak az első hetekben részletesen megismerték az MVGYOSZ látássérülteknek nyújtott szolgáltatásait, ellátogattak a csepeli Vakvezetőkutya-kiképző Központba, a Láthatatlan Kiállításra és a Vakrepülés Színtársulat előadására is. A leendő operátorok az MVGYOSZ munkatársai részére szervezett munkaértekezleten és az Egyesületi Elnökök Tanácsának április 10-ei Ülésén is bemutatkoztak.
Az operátor képzés része volt egy négynapos érzékenyítő tréning, ami a mindennapok tapasztalatain túlmutató elmélyülést biztosított a résztvevőknek a vak és gyengénlátó emberek mindennapjaiban, élethelyzeteiben, miközben támogatta őket nemcsak a tudatosabb segítővé válásban, hanem a közösséggé formálódásban is. A tréningben éppúgy helyet kaptak a játékos és kreatív, páros és csoportos feladatok, mint a mély és őszinte beszélgetések. A hónapot az operátor képzés jogi és etikai moduljának képzési napjai zárták, melyek során a leendő operátorok tisztába jöhettek munkájuk jogi kereteivel, elsősorban a személyiségi, jogi és adatvédelmi, valamint a kapcsolódó etikai kérdésekre fókuszálva. Ebben a modulban két tapasztalt és elismert látássérült jogász, Gulyásné dr. Bölkény Ágota és dr. Ozváry-Lukács Ádám osztotta meg tudását és tapasztalatait a résztvevőkkel. Az operátor képzés májusban kommunikációs, illetve konfliktus- és stresszkezelési modulokkal folytatódik.
Eközben a tagegyesületek sem tétlenkedtek. A Távszem projekt szakmai vezetőjének iránymutatásai alapján mostanra az egyesületek többsége meghirdette az általuk kiosztható iPhone 7 készülékekhez való hozzájutás feltételeit, amiről az online információs csatornák mellett hírleveleikben, klubrendezvényeiken és közgyűléseiken tájékoztatják a tagságot. Kérünk mindenkit, hogy a készülékhez jutás folyamatáról saját egyesületénél érdeklődjön, mivel az iPhone-ok kiosztásának feltételei és szempontjai egyesületenként eltérőek! A 800 darab iPhone augusztus 31-ig gazdára talál.
A tagegyesületeknél álltak munkába a Távszem mentorok, akiknek feladata az okostelefon-használat oktatása és a Távszem szolgáltatáshoz történő kapcsolódás segítése lesz. A mentorok egy érzékenyítő-tudatosító tréningen való részvétellel kezdték meg a képzést, aminek során a mentori kompetenciák megismerésén és fejlesztésén túl belőlük is formálódni kezdett egy, az egész országot lefedő szakmai és emberi közösség. A képzés május és június folyamán kommunikációs, pedagógiai, kompetencia-mérési, informatikai és adminisztrációs modulokkal folytatódik.
Már elérhető a tavszem.hu weboldal, melyen bárki hasznos információkhoz juthat a Távszem szolgáltatás igénybevételének módjával, feltételeivel kapcsolatban. Kérjük, továbbra is kövessék figyelemmel az MVGYOSZ és a tagegyesületek elektronikus hírleveleit, melyekben szintén folyamatosan hírt adunk a projekt előrehaladásáról. Csatlakozzanak a Távszem Facebook oldalának követőihez is, ahol a legfrissebb híreket és aktuális tartalmakat osztjuk meg a projekt történéseiről.
Németh Orsolya
Több kérdést is kaptunk az utóbbi időben azzal kapcsolatosan, hogy a Távszem projekt keretében kiosztandó iPhone készülékeket miért kizárólag az MVGYOSZ tagegyesületeinek tagjai kaphatják tartós használatba. Az alábbiakban a projektmenedzsment hivatalos válaszát olvashatják.
A Távszem projekt tervezésekor a pályázatíró csapat és a szövetség elnöksége mindenképpen szükségesnek tartotta, hogy a távsegítő szolgáltatás kialakítása mellett a leendő felhasználókat azzal is segítse a szervezet, hogy a szolgáltatás igénybe vételére alkalmas eszközökkel látja el őket. A legjobb választást jelentő iPhone készülékek ugyanis mostanra igen közkedveltté váltak a vak és gyengénlátó emberek körében, ám sokak számára még mindig nem megfizethetők, illetve sokan emiatt elavult, korábbi típusú készüléket használnak, amin a szolgáltatás üzemeltetése nem garantálható.
A Távszem szolgáltatás használatához a projekt indikátorainak megfelelően 800 látássérült személy kap tesztkészüléket, mely az MVGYOSZ tulajdonában lesz, azokat a felhasználók tartós használatba vehetik majd át az erre vonatkozó szerződés megkötésével és a projekt időtartamán túl is használhatják a tesztelésre vonatkozó feltételek teljesítése mellett, melyeket szintén a szerződés szabályoz majd. Ezen feltételek közül a legfontosabbak, hogy kizárólag a látássérült személy használja a készüléket, azt családtag vagy más személy részére nem adja tovább, illetve hogy a készülék használatával meghatározott rendszerességgel teszteli a Távszem szolgáltatást. A tesztelők továbbá vállalják, hogy a készülék és a Távszem szolgáltatás használatát az MVGYOSZ által foglalkoztatott és a tagegyesületeknél dolgozó mentorok segítségével tanulják be. A mentorok mérik fel meglévő tudásukat, valamint javasolnak és biztosítanak egyéni vagy kiscsoportos oktatást a készülék tartós használatba adása előtt. A mentorok bérét és munkaeszközeit természetesen szintén a Távszem projekt biztosítja. Rendkívül fontos kiemelnünk azt a tényt, hogy a tartós használat feltétele, hogy a tesztelő rendszeresen írásos értékelő visszajelzést ad a szolgáltatás minőségéről a projekt számára. Ezzel ellentétben azon látássérült felhasználókat, akik saját készülékkel kapcsolódnak a szolgáltatáshoz, ilyen kötelezettség nem terheli, mindössze fakultatív lehetősége lesz – önkéntesen – bekapcsolódni a képzésekbe és értékelni a szolgáltatást, hozzájárulva ezzel annak minőségi fejlesztéséhez.
A Távszem projekt támogatásával elsősorban azon látássérült személyek vehetnek részt a távsegítő szolgáltatás tesztelésében és részesülhetnek a pályázati támogatásból beszerzendő iPhone készülékekben, akik korábban nem rendelkeztek okostelefonnal, illetve akiknek tulajdonában lévő iPhone készülék vagy más okostelefon elavult és így már nem alkalmas a Távszem applikáció futtatására és a szolgáltatás igénybe vételére. Az igénylők számát a projekt tervezése során elvégzett országos igényfelmérés alapján a szakértők több ezerre becsülték, ezért is fontos volt egy olyan döntési szempontot beépíteni a rendszerbe, aminek alkalmazásával megkönnyíthető az igénylések rangsorolása. Emellett ez az intézkedés lehetővé teszi a felhasználók és a készülékek átlátható és naprakész nyilvántartását és nyomonkövetését, valamint a jogosultság igazolását és annak ellenőrzését. Tudomásunk szerint az ugyanezen pályázati forrásból megvalósított többi hasonló projekt menedzsmentje is így jár el, illetve ezzel a megoldással az irányító hatóság és a támogató is egyetértett, a támogatási szerződés is ezen szervezetek támogató jóváhagyásával került megkötésre.
A projekt megvalósíthatósági tanulmányában foglaltak szerint a fent felsorolt számos feladatra tekintettel, amit az MVGYOSZ és tagegyesületei végeznek el, előnyben részesülnek a tagegyesületi tagok a készülékek kiosztása és a tesztelésbe való bevonás során. Ugyanakkor minden 2018 tavaszán megtartott megyei tájékoztatón elhangzott, hogy abban az esetben, ha a tagság köréből nem érkezik kellő számú igény, akkor a megyében élő nem tag látássérültek is pályázhatnak a fennmaradó okostelefonokra és így bekapcsolódhatnak a Távszem tesztelésébe.
A Távszem szolgáltatás használatából természetesen azon vak és gyengénlátó személyeket sem zárja ki az MVGYOSZ, akik nem tagjai egyik megyei tagegyesületnek sem. Nekik is lehetőségük lesz ingyenesen, a saját okostelefonjukra letölteni a Távszem alkalmazást és azon keresztül részt venni a tesztelésben.
Kérjük, hogy a Távszem projekt keretében beszerzendő iPhone készülékek tartós használatba adásával és a tesztelésben való részvétellel kapcsolatos további információkat keressék az MVGYOSZ honlapján és hírlevelében, valamint a tagegyesületek által működtetett információs csatornákon.
Gulyás Zsuzsanna
projektvezető
Nagyné Berke Mónika
szakmai vezető
Távoli segítségnyújtás látássérült emberek számára – Távszem
(EFOP-1.1.5-17-2017-00001)
Szakmai beszámoló
2018. január 1-december 31.
A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének Távszem projektje 2018. január 1-jével hivatalosan is elindult. A 2017. december hónap során lezajlott pályáztatás eredményeként létrejött a projektet megvalósító csapat, mely az alábbi személyekből áll:
Projektvezető: Gulyás Zsuzsanna
Szakmai vezető: Dr. Nagyné Berke Mónika
Pénzügyi vezető: Dr. Verdes Zsuzsanna
Szolgáltatásvezető: Erhart Péter
Társadalmi kapcsolatok referense: Németh Orsolya
Szakmai asszisztens: Dénes Dóra
Szolgáltatásvezetői asszisztens: Baráth Bernadett
Hálózatkarbantartó: Nagy András
Az IT specializációs szakértő, Kajó Zoltán 2018. februárjában csatlakozott a csapathoz.
Január 4-én került sor a projekt sajtónyilvános nyitórendezvényére az MVGYOSZ székházában. A rendezvényen bemutatkozott a projektmenedzsment és ismertetésre került a Távszem szolgáltatás működésének folyamata. A résztvevőket dr. Cibere Károly szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár és Nyitrai Zsolt miniszterelnöki megbízott is köszöntötte. Az eseményt a sajtó nagy érdeklődése kísérte, a projekt elindulásáról több mint 50 különféle tudósítás jelent meg. A média érdeklődése a Távszem projekt iránt azóta is folyamatos.
A projekt elindulásának első lépéseként számos területen megkezdtük a beszerzések lebonyolítását. Megkezdődött többek között a Távszem központ kialakításához szükséges építési beruházás, a menedzsment munkájához és a szakmai megvalósításhoz szükséges informatikai eszközök beszerzése, a rendezvényszervezés és kommunikáció, valamint a Távszem szolgáltatás működtetéséhez szükséges szoftverfejlesztés beszerzése is.
A Távszem központ kialakítása február közepén megkezdődött, melynek befejezése év végére várható. Beszerzésre kerültek a menedzsment és a szakmai megvalósítók munkájához szükséges informatikai eszközök.
A Távszem szolgáltatás kialakítása érdekében folyamatos egyeztetés zajlik a SINOSZ munkatársaival. Kialakításra került a Távszem szolgáltatás kereteit és alapelveit rögzítő szolgáltatási rend és szakmai program.
Megkezdődött a Távszem szolgáltatást bemutató megyei információs fórumok szervezése az MVGYOSZ tagegyesületeinél, melyek várhatóan 2018. április-május folyamán valósulnak meg.
A Távszem projekt megvalósításának második negyedéve részben az előkészítés, részben a tájékoztatás jegyében telt. A média továbbra is érdeklődik a Távszem szolgáltatás iránt, illetve az MNO konferencián is bemutatásra került a projekt június 2-án.
Ezen időszakban került sor a megyei információs fórumokra, melyek az MVGYOSZ tagegyesületeinél zajlottak le. A fórumok célja az egyesületek látássérült tagjainak, munkatársainak és önkénteseinek tájékoztatása volt a Távszem szolgáltatás lényegéről és a projekt tevékenységeiről, fókuszálva elsősorban az őket érintő elemekre, így például a mentorok képzésére és munkájára, az okoseszközök beszerzésére és tartós használatba adására, valamint a Távszem szolgáltatás működésére és igénybevételének feltételeire. Összesen 22 helyszínen tartottunk információs fórumot, melyeken összesen 912 fő vett részt. A fórumokon átlagosan 2-3 munkatársunk volt jelen, fontosnak tartottuk, hogy a csapat minden tagja részt vegyen legalább néhány ilyen rendezvényen. A fórumok közvetlen hozadéka az információk terjesztésén túl, hogy már most több érdeklődő van a későbbiekben elindítandó mentorképzés iránt.
A fórumokon számos kérdést kaptunk a Távszem szolgáltatás igénybevételének módjával, feltételeivel, szabályaival, az okostelefonok tartós használatba adásának szempontjaival, feltételeivel, a tagegyesületek ebben betöltendő szerepével, a mentorok és operátorok kiválasztásának kritériumaival, munkájuk jellegével, feladataikkal, szolgáltatásaikkal, a Távszem szolgáltatás fejlesztésének lehetőségeivel és a létrejövő szolgáltatás projektidőszakot követő fenntartásával kapcsolatban. Több kérdés érkezett a látássérült érdeklődőktől telefonon és e-mailben is.
A Távszem központ kialakítása is folytatódott, azonban a tervezett befejezés több nem várt hiba miatt az ősz elejére tolódott. A nehézségek elsősorban az épület jelentősen leromlott állagából adódtak, ezek kijavítása folyamatban van.
Kiválasztásra kerültek azok a képzőintézmények, melyek a mentorok és operátorok képzését végzik majd, illetve megkezdődött a képzés- és tananyagfejlesztés szempontrendszerének kidolgozása és az engedélyeztetési eljárások előkészítése.
A Távszem szolgáltatás kialakítása érdekében folyamatos egyeztetés zajlik a SINOSZ munkatársaival a konzorciumi partnerségben megvalósuló társprojekt keretében. Ennek során megfogalmaztuk az applikációval és a Távszem.hu honlappal kapcsolatos elvárásokat, fejlesztési szükségleteket. A szoftverfejlesztés beszerzése jelenleg folyamatban van.
A Távszem projekt megvalósításának harmadik negyedéve több tervezett és nem várt esemény miatt a lassabb előrehaladás jegyében telt, ami azonban még mindig nem veszélyezteti az indikátorok elérését és az ütemtervnek megfelelő megvalósítást.
2018 októbere igen fontos időpont az MVGYOSZ életében, hiszen az idén százéves szövetség centenáriumi ünnepségsorozatát a fehérbot nemzetközi napjához kapcsolva szervezte meg. Ez egyfelől erőforrásokat vont el a Távszem projekt megvalósításától, miközben ráirányította a figyelmet a szervezet legújabb innovációját jelentő távsegítő szolgáltatásra. Így továbbra is a média figyelmét élvezi nem csak a százéves MVGYOSZ, hanem a lassan kialakuló Távszem szolgáltatás is.
A nyár folyamán megkezdődött a projekt keretében megvalósítandó képzések (érzékenyítő tréning, mentorképzés, operátor képzés) engedélyeztetésének előkészítése, az egyes modulokhoz kapcsolódó tematikák és tananyagok kidolgozása, a belépési feltételek és a képzés során átadandó kompetenciák meghatározása, valamint a képzések és a kapcsolódó feladatok ütemezése. A negyedév végére közel kész állapotba került az érzékenyítő tréning és a mentorképzés struktúrája és anyagai, illetve megkezdődött az operátorok képzésének kidolgozása is.
A Távszem központ kialakítása is folytatódott, azonban a tervezett befejezés több nem várt akadály miatt tovább tolódott, jelenleg 2018 decemberére várható az átadás. A nehézségek elsősorban az épület jelentősen leromlott állagából adódtak, ezek kijavítása megtörtént, jelenleg a központ építési munkálatai zajlanak.
Egy meghívásnak köszönhetően lehetőségünk nyílt a Távszem projektet Magyarország határain túl, a szabadkai egyetem által szervezett tudományos konferencia IKT az oktatásban szekciója keretében is bemutatni egy rövid prezentációban. A konferencián Gulyás Zsuzsanna projektvezető és Németh Orsolya társadalmi kapcsolatok referense vett részt. A konferencia közönsége érdeklődő volt a projekt iránt, kérdéseik elsősorban a szolgáltatás és az annak használatához átadandó okoseszközök biztonságosságára vonatkoztak.
A Távszem szolgáltatás kialakítása érdekében folyamatos egyeztetés zajlik a SINOSZ munkatársaival a konzorciumi partnerségben megvalósuló társprojekt keretében. A Távszem.hu honlap és a szoftverfejlesztés beszerzése jelenleg folyamatban van.
A Távszem projekt megvalósításának negyedik negyedévében több területen is előrelépés, illetve változás történt. Az MVGYOSZ által önállóan megvalósított projekt mellett futó konzorciumi pályázat előrehaladásában komoly akadályok jelentkeztek, amikre a november 27-én megtartott szakmai és pénzügyi ellenőrzés is rávilágított. Az MVGYOSZ, mint konzorciumi partner mindent a meghatározott ütemezés és a támogatási szerződés szerint teljesített, így itt mindent rendben találtak az ellenőrök. A nehézségek ellenére a Távszem szolgáltatás kialakítása – ha nemis teljesen a tervek szerint – folytatódik és terveink szerint rendben megvalósul 2019-ben. Az október 31-éig esedékes indikátorokat teljesítettük, az erre vonatkozó, mérföldkőhöz kötött elszámolást november 15-ei határidővel benyújtottuk, ami hiánypótlás nélkül elfogadásra került.
2018 októbere igen fontos időpont volt az MVGYOSZ életében, hiszen a százéves szövetség centenáriumi ünnepségsorozatát a fehérbot nemzetközi napjához kapcsolva szervezte meg. Ez esetenként erőforrásokat vont el a Távszem projekt megvalósításától, miközben ráirányította a figyelmet a szervezet legújabb innovációját jelentő távsegítő szolgáltatásra.
A negyedik negyedévben folytatódott, részben be is fejeződött a projekt keretében megvalósítandó képzések (érzékenyítő tréning, mentorképzés, operátor képzés) engedélyeztetésének előkészítése, az egyes modulokhoz kapcsolódó tematikák és tananyagok kidolgozása, a belépési feltételek és a képzés során átadandó kompetenciák meghatározása, valamint a képzések és a kapcsolódó feladatok ütemezése. 2019. elejére már csak az operátor képzés anyagainak véglegesítése maradt.
A Távszem központ kialakítása is folytatódott, azonban a tervezett befejezés 2019-re tolódott. A nehézségek elsősorban az épület jelentősen leromlott állagából adódtak, ezek kijavítása már korábban megtörtént, jelenleg a központ kialakításához kapcsolódó belsőépítészeti munkálatok és beszerzések zajlanak.
Egy meghívásnak köszönhetően lehetőségünk nyílt a Távszem projektet Magyarország határain túl, a szabadkai egyetem által szervezett tudományos konferencia IKT az oktatásban szekciója keretében is bemutatni 2018. október 19-én egy rövid prezentációban. A konferencián Gulyás Zsuzsanna projektvezető és Németh Orsolya társadalmi kapcsolatok referense vett részt. A konferencia közönsége érdeklődő volt a projekt iránt, kérdéseik elsősorban a szolgáltatás és az annak használatához átadandó okoseszközök biztonságosságára vonatkoztak. A projekt nemzetközi kapcsolatait a projektvezető Csehországban és Spanyolországban is tovább erősítette.
December közepére lezajlott az iPhone készülékek beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás. Az első felhívásra összesen 21 cég jelentkezett, melyek közül végül 11 adott ajánlatot, jelenleg ezeknek a hiánypótlása zajlik. Az iPhone-ok beszerzése 2019. első negyedévének végén esedékes.
A konzorciumi projekt keretében beszerzésre került a 100 darab csontrezonanciás fejhallgató, melyek már meg is érkeztek.
2018. december 1-jével munkába állt az a két látássérült alkalmazásfejlesztő szakember, akiknek a Távszem applikáció IOS és Android rendszerű eszközökön futó változatának akadálymentességi vizsgálata és fejlesztése lesz a feladata. Megkezdődött a Tavszem.hu portálmodul fejlesztése, a célok, felhasználási módok, felhasználói körök és jogosultságok, valamint a konkrét felhasználási igények meghatározása. Az MVGYOSZ megújult honlapja 2018. december 17-én állt üzembe, melyen folyamatosan elérhetők a Távszem projekttel kapcsolatos információk.
Az érintettek érdeklődése továbbra is intenzív a fejlesztés alatt álló szolgáltatás iránt. 2018. utolsó negyedévében információs előadást tartottunk a Siketvakok Országos Egyesületének rehabilitációs klubjában és a Vak Hadirokkantak Országos Egyesületének közgyűlésén is.
Budapest, 2019. január 7.
Nagyné Berke Mónika Németh Orsolya
Távszem Szakmai Vezető Távszem Társadalmi Kapcsolatok Referense
Távszem információs napok minden megyében
Örömmel tájékoztatjuk Önöket, hogy a Távszem projektről minden megyeszékhelyen információs fórumot rendezünk 2018. április-június folyamán. Az információs napok a látássérültek megyei egyesületeinél, velük közös szervezésben kerülnek megtartásra. Témájuk a Távszem projekt keretében létrejövő online távsegítő szolgáltatás működése, a tesztelésben való részvétel módja, az okos eszközök tartós használatba vételének feltételei, illetve az érdeklődők kérdéseinek megválaszolása. Az információs napokon a projektmenedzsment és a szakmai megvalósítói csapat tagjai ismertetik a projekt tevékenységeit és válaszolnak kérdéseikre.
A következő két hónapban az alábbi helyszíneken és időpontokban tartunk információs napokat:
Budapest – Vakok és Gyengénlátók Hermina Egyesülete
Időpont: 2018. április 7. szombat 12:00
Helyszín: MVGYOSZ székház Hermina terem (1146 Budapest, Hermina út 47.)
Győr – Vakok és Gyengénlátók Győr-Moson-Sopron Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 16. hétfő 9:30
Helyszín: Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér (9023 Győr, Herman Ottó u. 22.)
Eger – Vakok és Gyengénlátók Heves Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 19. csütörtök 10:00
Helyszín: az egyesület székháza (3300 Eger, Kossuth Lajos utca 5.)
Békéscsaba – Vakok és Gyengénlátók Békés Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 19. csütörtök 10:30
Helyszín: az egyesület székháza (5600 Békéscsaba, Luther u. 13/a)
Kecskemét – Magyar Vakok és Gyengénlátók Bács-Kiskun Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 20. péntek
Helyszín:
Székesfehérvár – Látássérültek Regionális Közhasznú Egyesülete
Időpont: 2018. április 21. szombat 10 óra
Helyszín: Királykút Emlékház (8000 Székesfehérvár, Mikszáth Kálmán u.25.)
Szeged – Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 21. szombat 9:30
Helyszín: Szent- Györgyi Albert Agora (6722 Szeged, Gogol u. 32.)
Pécs – Vakok és Gyengénlátók Baranya Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 23. hétfő 9:30
Helyszín: az egyesület székháza (7623 Pécs, Móricz Zsigmond utca 8.)
Kaposvár – Vakok és Gyengénlátók Somogy Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 23. hétfő 12:00
Helyszín: Agóra Művelődési Ház (7400 Kaposvár, Csokonai utca 1.)
Salgótarján – Vakok és Gyengénlátók Nógrád Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. április 26. csütörtök 10:00
Helyszín: József Attila Művelődési és Konferencia Központ (3100 Salgótarján, Főtér 5.)
Budapest – Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete
Időpont: 2018. május 4. péntek 12:00
Helyszín: Vakok Általános Iskolája, Nádor Terem (1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 39.)
Szombathely – Vakok és Gyengénlátók Vas Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. május 5. szombat 10:30
Helyszín: az egyesület székháza (9700 Szombathely, Vörösmarty utca 32.)
Zalaegerszeg – Vakok és Gyengénlátók Zala Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. május 8. kedd 11:30
Helyszín: Tungsram Sportközpont (8900 Zalaegerszeg, Alsóerdei utca 3.)
Pápa – Vakok és Gyengénlátók Veszprém Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. május 8. kedd 14:00
Helyszín: polgármesteri hivatal (8500 Pápa, Fő utca 5.)
Nyíregyháza – Nyírségi Látássérültek Egyesülete
Időpont: 2018. május 10. csütörtök 10:00
Helyszín: SZ.SZ.B. Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (4400 Nyíregyháza, Széchenyi utca 2.)
Nyíregyháza – Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. május 10. csütörtök 13:00
Helyszín: az egyesület székhelye (4400 Nyíregyháza, István utca 3.)
Debrecen – Látássérültek Észak-Alföldi Regionális Egyesülete
Időpont: 2018. május 14. hétfő 14:00
Helyszín: az egyesület székháza (4025 Debrecen, Külsővásártér 16.)
Szolnok – Vakok és Gyengénlátók Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. május 16. szerda 10:00
Helyszín: Verseghy Ferenc Megyei könyvtár és közművelődési intézmény (5000 Szolnok, Kossuth Lajos utca 2.)
Miskolc – Vakok és Gyengénlátók Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. május 23. szerda 10:00
Helyszín: az egyesület székháza (3525 Miskolc, Jókai M. utca 18.)
Szekszárd – Vakok és Gyengénlátók Tolna Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. június 7. csütörtök 13:00
Helyszín: az egyesület székhelye (7100 Szekszárd, Hunyadi utca 4.)
Tatabánya – Vakok és Gyengénlátók Komárom-Esztergom Megyei Egyesülete
Időpont: 2018. június 12. kedd 15:00
Helyszín: Jubileum Sportpark-Sportiroda (2800 Tatabánya, Köztársaság útja 3.)
Amennyiben esetleg lemaradt az Ön megyéjében megrendezett tájékoztatóról, szívesen látjuk bármelyik más tagegyesületnél, illetve várjuk kérdéseit a tavszem.mvgyosz@gmail.com e-mail címre!
A részvételhez előzetes regisztráció nem szükséges, szeretettel várjuk Önöket!
Be My Eyes vagy Távszem? – Mi a különbség?
A Távszem projekt ötletének megszületése óta folyamatosan találkoznak a program ötletgazdái és kidolgozói azzal a kérdéssel, hogy miben fog ez az alkalmazás többet nyújtani a látássérült felhasználók számára, mint a többek által már ismert és használt Be My Eyes nevű applikáció. Mi a közös a két fejlesztésben és mik lesznek a különbségek? Mit nyújt majd a Távszem alkalmazás, amire a Be My Eyes nem alkalmas? Miért jó a magyar látássérülteknek, hogy létrejön egy új, professzionális online távsegítő szolgáltatás? Ezekre a kérdésekre válaszolunk az alábbiakban.
A Távszem szolgáltatás ötletét a siket és nagyothalló, jelnyelvet használó személyek számára kidolgozott és jelenleg is működő Skontakt videótolmács szolgáltatás adta. Az ebben rejlő legnagyobb innováció, hogy a jeltolmácsnak nem kell azon a helyen tartózkodnia, ahol a hallássérült személy igényli a tolmácsolást, így az utazással töltött idő helyett nagyobb óraszámban vált képessé minden jeltolmács a tényleges segítségnyújtásra. Ezáltal több érintett személy jut napról napra jeltolmács szolgáltatáshoz, amivel nem csak a tolmács szolgálatok teljesített óraszáma nő, hanem a felhasználók elégedettsége is.
Bár a látássérült emberek teljesen más jellegű személyi segítséget igényelnek, mint siket és nagyothalló embertársaink, mégis közös ebben az igényben, hogy nem feltétlenül van szükség a segítségnyújtáshoz a segítő személyes jelenlétére. Az okostelefonok, a webkamerák és a videótelefonálás világában megsokszorozódtak a fogyatékossággal élő emberek lehetőségei az önálló, önrendelkező életvitel kialakítására, az érintettek és a szakemberek pedig egyaránt igyekeznek kiaknázni a technológia intenzív fejlődésében rejlő lehetőségeket.
A legtöbb okostelefont használó vak vagy gyengénlátó személy bizonyára hallott már a Be My Eyes nevű applikációról, melynek használatával bármikor látó segítséghez juthatnak. Az alkalmazás ötlete egy felnőttként megvakult dán férfi fejében született meg, hogy aztán a világ egy jelentős részét meghódítsa, a Be My Eyes applikációt ugyanis ma már világszerte többezer látássérült és több tízezer látó segítő használja számos nyelven.
Hogyan is működik a Be My Eyes?
A legfontosabb talán, hogy a szolgáltatást mindenki önkéntes alapon, saját felelősségére használja, akármelyik oldalon is áll. A látássérült felhasználókat az alkalmazást letöltő és abban regisztráló látó önkéntesek segítik, akikhez a hívások random módon futnak be. Természetesen minden felhasználó kiválaszthatja, hogy milyen nyelven kér és nyújt szolgáltatást, az alkalmazásban a magyar nyelv is elérhető.
A Be My Eyes lényege, hogy a látássérült felhasználó okos eszközének kamerája segítségével a látó önkéntes lát a vak ember helyett és ilyen módon válaszolja meg az általa feltett kérdéseket.
A távsegítő szolgáltatás lényege mind a Be My Eyes, mind a Távszem esetében, hogy a vak felhasználó olyan, a látó emberek számára egyszerű, de neki megoldhatatlan helyzetekben kap segítséget, mint például mikor jár le egy termék szavatossága, milyen mintás az általa viselni kívánt ruhadarab, melyik a kukorica konzerv vagy a baracklekvár vagy hogy mit mutat a villanyóra.
De miben nyújt majd többet a Távszem szolgáltatás?
A legfontosabb különbség, hogy a távsegítséget ebben az esetben nem önkéntesek, hanem komoly felkészítésen részt vett hivatásos segítők nyújtják majd, akik nem csak azt fogják tudni jól elmagyarázni a vak felhasználónak, hogy hogyan fordítsa a telefont és milyen fényviszonyokat teremtsen annak érdekében, hogy a kamera képen jól lássa, amire szükség van, hanem olyan adatvédelmi és személyiségi jogi ismeretekkel is rendelkeznek majd, melyek mellett garantáltan biztonságban érezheti magát a látássérült felhasználó még akkoris, ha diszkrét, például a személyes életterét és adatait érintő kérdésről van szó. A szolgáltatás minőségbiztosított lesz, vagyis a vak és gyengénlátó emberek nem szívességi alapon nyugvó segítséget, hanem valóban professzionális, garantáltan jó minőségű szolgáltatást várhatnak el. Nem mellesleg a Távszem szolgáltatás elindításával munkahelyek jönnek létre elsősorban megváltozott munkaképességű, például mozgássérült vagy krónikus betegséggel élő munkavállalók részére.
A Távszem szolgáltatás a Be My Eyes-hoz hasonlóan a hét minden napján éjjel-nappal elérhető lesz, és mivel mindig lesz szolgálatban operátor, nem kell majd várakozni sem a segítségre. A szolgáltatást ingyenesen veheti igénybe bárki, aki igazolja, hogy látássérült, ráadásul 800 fő vak és gyengénlátó felhasználó egy-egy okostelefont is kap tartós használatba a projekt finanszírozásában. Ez utóbbi támogatásnak köszönhetően a Távszem szolgáltatás kialakítása révén azon látássérült személyek száma is jelentősen nő majd, akik hozzáférhetnek az okostelefonok biztosította előnyökhöz, aminek megismeréséhez ráadásként személyre szabott mentori támogatást is kapnak az MVGYOSZ tagegyesületeinél tevékenykedő mentoroktól.
Mivel egy még kifejlesztés előtt álló alkalmazásról beszélünk, adott a lehetőség, hogy a Be My Eyes-nál számos tekintetben korszerűbb megoldásokat is integráljunk az újonnan létrejövő távsegítő szolgáltatásba. A Távszem operátorok a saját monitorukon képesek lesznek például a látássérült igénybevevő által mutatott kép rögzítésére, ami igen hasznos lesz egy hosszabb levél vagy kézzel írott szöveg felolvasásakor.
Mivel az alkalmazás hivatalos bevezetését egy több mint fél évig tartó nyilvános tesztidőszak előzi meg, a felhasználóknak is bőven lesz lehetőségük az ötleteik, tapasztalataik, fejlesztési javaslataik megosztására a projektmenedzsmenttel és az alkalmazás fejlesztését végző szakemberekkel.
A Távszem projekt előrehaladásáról, az alkalmazás fejlesztésének lépéseiről több fórumon is folyamatosan tájékoztatjuk majd az érdeklődőket. Az MVGYOSZ hírlevelében és a Vakok Világa című folyóiratban rendszeresen teszünk közzé cikkeket, híradásokat a projekt aktuális fejleményeiről, illetve személyes találkozási lehetőséget is biztosítunk az érdeklődők számára a megyei egyesületeknél megtartandó információs rendezvényeken, melyek első körére várhatóan 2018. tavaszán kerül sor. A Távszem Facebook oldalán a híradások mellett beszélgetéseket, ötletbörzéket is indítunk és természetesen itt is megosztunk minden híradást és sajtómegjelenést a projektről. A Távszem Facebook oldala az alábbi linken érhető el: https://www.facebook.com/tavszem/
A távolból helyettünk látnak majd – Elindult a Távszem projekt
Három konzerv közül vajon melyik a kukorica, a bab és a borsó?
A harisnyám fekete, de vajon szivecskés-e, vagy pöttyös?
Milyen színű nyakkendő illik egy halványkék inghez?
Mikor jár le a felvágott?
Mit mutat a villanyóra?
Mit írnak a postai értesítőn?
Csupa mindennapos kérdés egy háztartásban, amire az, akinek nincs baj a látásával, gond nélkül tudja a választ. Aki viszont vak vagy gyengénlátó, annak komoly nehézséget, netán kínos szituációt is okozhat, akár csak egy is közülük. Ilyen mindennapi apró-cseprő esetek elmondásával szemléltette Dr. Nagyné Berke Mónika, hogy egy két látássérült emberből álló háztartásban naponta számtalan olyan információra van szükség, aminek megszerzésére az érintettek még a legmodernebb segédeszközök használatával is csak korlátozottan képesek. A színfelismerő megmondja, hogy fekete a harisnyám, de egy temetésre mégse mehetek el olyanban, amin apró piros szivecskék vannak. Ugyanígy felismerhetjük egy ing és egy nyakkendő színét, de azt még ekkor sem feltétlenül tudjuk, hogy az egyik csíkos, míg a másik pöttyös. A postai értesítőt beszkennelhetjük ugyan, de a postás kézírását sajnos a karakterfelismerő sem fogja tudni kibetűzni. Segítségért videótelefonálhatunk egy rokonunknak vagy ismerősünknek, ha egyáltalán elérjük, de lehet, hogy munka vagy családi program közben zavarjuk meg.
A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége egy olyan távsegítő alkalmazás kifejlesztésére és az ehhez kapcsolódó internet alapú szolgáltatás elindítására nyert el közel 470 millió forint támogatást, ami ezeknek a mindennapi nehézségeknek a megoldásában segíti majd a felhasználókat. A Távszem alkalmazás egy okostelefon vagy táblagép segítségével kapcsolja össze a vak vagy gyengénlátó felhasználót az ép látású operátorral, aki a távolból, a látássérült személy okos eszközének kamerája segítségével lát majd helyette és szóbeli kommunikációval segíti a számára szükséges információk megszerzését. Azaz megmondja, milyen színű és mintájú a harisnya vagy a nyakkendő, felolvassa a postai értesítőt vagy az élelmiszer nevét, összetevőit és lejárati dátumát, stb. A Távszem szolgáltatás az év minden napján, a nap huszonnégy órájában elérhető lesz a látássérült felhasználók számára, akik közül nyolcszázan okostelefonhoz is jutnak majd a projekt támogatásával. A készülékek az MVGYOSZ tagegyesületeinek látássérült tagjai között kerülnek kiosztásra, de természetesen bárki más is igénybe veheti majd a szolgáltatást a saját okostelefonján keresztül, az alkalmazás ingyenesen letölthető lesz.
A két évig tartó Távszem projekt nyitóeseményére 2018. január 4-én került sor az MVGYOSZ székházában. Az alkalmazás működéséről és a szolgáltatás lényegéről Dr. Nagyné Berke Mónika, a projekt szakmai vezetője tájékoztatta a nagy számban megjelent érdeklődőket. Elmondta, hogy a távsegítséget olyan operátorok biztosítják majd, akik egy 270 órás komplex képzésen sajátítják el a szolgáltatás magas színvonalát és az ügyfelek személyiségi jogainak védelmét garantáló készségeket és tudásanyagot. A felkészítés folyamán érzékenyítő tréningen is részt vesznek majd a jelentkezők, de olyan praktikákat is el kell majd sajátítaniuk a gyakorlatban, hogy például hogyan magyarázzák el egy látássérült ügyfélnek, hogy merre és hogyan irányítsa a telefon kameráját az általa látni kívánt dologra. A projekt sikeres megvalósítását tagegyesületenként egy-egy mentor is segíti majd, az ő feladatuk lesz az okostelefonok és a Távszem alkalmazás használatának betanítása az azt igénylő vak és gyengénlátó egyesületi tagok részére. Az operátorok és mentorok alkalmazásával a Távszem projekt közel 50 munkahelyet is teremt elsősorban megváltozott munkaképességű álláskeresőknek.
Gulyás Zsuzsa projektmenedzser látássérült gyermeke révén maga is érintettként tapasztalja nap mint nap a vak és gyengénlátó emberek életének kisebb-nagyobb nehézségeit. A projektmenedzser célja messze túlmutat a pályázatban meghatározott célok sikeres megvalósításán: mindenki számára hozzáférhető szolgáltatást, ezáltal pedig élményeket szeretne biztosítani a látássérült embereknek, akiknek a visszajelzéseire is nagyon számít. A projekt utolsó 6-7 hónapjában nyilvános tesztidőszak során próbálhatja ki bárki a Távszem alkalmazást és teheti majd meg észrevételeit, fejlesztési javaslatait a projekt megvalósítói felé.
A Távszem projekt előrehaladásáról folyamatosan hírt adunk az MVGYOSZ valamennyi kommunikációs csatornáján.
az EFOP-1.1.5-17-2017-00001 számú, Távoli Segítségnyújtás Látássérült Embereknek – Távszem projekt az Európai Szociális Alap finanszírozásával, a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Németh Orsolya
társadalmi kapcsolatok referense
Hol tart a Távszem projekt?
A két éven át zajló Távszem projekt megvalósításának első két hónapja elsősorban az előkészítő munkálatokról szólt. A projekt csapat létrejötte és az ünnepélyes nyitórendezvény után szinte azonnal megindult a projekt céljainak eléréséhez szükséges közbeszerzések előkészítése, melyek keretében kerül hamarosan kiválasztásra nem csak a Távszem alkalmazást fejlesztő cég, hanem a látássérült felhasználók részére kiosztandó 800 darab okostelefon beszállítója is. A távsegítő szolgáltatás fejlesztésének előkészítéseként elkészült a szolgáltatási rend és az alkalmazás specifikációjának első verziója, illetve folyamatban van a szolgáltatást részletesen leíró szakmai program kidolgozása is.
Ezen tevékenységekkel párhuzamosan – ahogy azt székházunk látogatói is tapasztalhatták – megkezdődött az épület hátsó szárnyának részleges felújítása. Az átépítés keretében nem csupán az operátorok munkahelyének kialakítása a cél, hanem a már megszokott szolgáltatásainkat, így a hangos- és a Braille-könyvtár, valamint a segédeszköz bolt működését is új környezetben szeretnénk biztosítani. Ez az újítás nem csupán ügyfélbarát és modern kiszolgálást tesz majd lehetővé, hanem szolgáltatásaink akadálymentes hozzáférését is. Az új, akadálymentes bejárat kialakításával nem csupán látássérült ügyfeleink épületbe való bejutását szeretnénk megkönnyíteni, hanem annak lehetőségét is megteremtjük, hogy a Távszem projekt operátorai között mozgássérült munkavállalók is lehessenek. A felújítás befejezése nyár elejére várható.
Örömmel tapasztaltuk, hogy tagegyesületeink vezetősége és tagsága is nagy érdeklődést mutat a projekt céljai és a kialakítandó távsegítő szolgáltatás iránt. A minél pontosabb és személyes tájékoztatás érdekében az MVGYOSZ valamennyi tagegyesületénél tájékoztató fórumot tartunk, ahol bárki személyesen hallhatja a projektmenedzsment tagjaitól a Távszem szolgáltatás fejlesztésével, tesztelésével, használatával és az okostelefonokhoz jutás lehetőségével kapcsolatos legfontosabb információkat. Az információs fórumokat a legtöbb tagegyesület az éves közgyűlése keretében rendezi meg, de vannak olyan helyek is, ahol egy-egy klubnap témája lesz a Távszem szolgáltatás. A tájékoztató fórumokra 2018. április-május folyamán kerül sor. Kérjük, hogy a pontos időpontról és helyszínről mindenki a saját egyesületétől kérjen tájékoztatást!
Kérjük, hogy a naprakész tájékoztatás érdekében kövessék a Távszem Facebook oldalát, ahol nem csak az aktuális információkat osztjuk meg, hanem egyéb érdekes és hasznos tartalmakat is közzéteszünk.
Németh Orsolya
társadalmi kapcsolatok referense
Sajtóközlemény
TÁVOLI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS LÁTÁSSÉRÜLT EMBEREKNEK – TÁVSZEM
A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) megkezdte a látássérült embereket segítő infokommunikációs alapú távszolgáltatás kialakítását. Az EFOP-1.1.5-17-2017-00001 számú Távszem projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg 470 millió forint EU-s támogatással.
A projekt célja, hogy a vak és gyengénlátó emberek akadálymentesen használható mobileszközök segítségével az ország minden pontján azonos eséllyel jussanak magas színvonalú internet alapú segítő szolgáltatáshoz. A távszolgáltatás okoseszközökről egyaránt folyamatosan elérhető lesz az év minden napján. A kétéves projekt utolsó 6-7 hónapjában zajló nyilvános tesztidőszak során a felhasználók megoszthatják tapasztalataikat és fejlesztési ötleteiket a projekt megvalósítóival. Országszerte 800 látássérült személy kap a Távszem használatára alkalmas készüléket. A projekt során a szövetség mintegy 50 új munkahelyet is teremt, elsősorban megváltozott munkaképességű személyek részére.
A Braille-írás világnapján, 2018. január 4-én megtartott nyitórendezvényen Czibere Károly, az EMMI államtitkára, Nyitrai Zsolt miniszterelnöki megbízott, dr. Nagy Sándor, az MVGYOSZ elnöke és a projektmenedzsment tagjai annak a meggyőződésüknek adtak hangot, hogy új korszak nyílhat a Távszem projekt által, amelyben a látássérült emberek személyiségi, adatvédelmi jogaik tiszteletben tartása mellett, kulturált módon és XXI. századi körülmények között juthatnak internet alapú személyi segítséghez.
Interjúegyeztetés és további információ:
Dr. Nagyné Berke Mónika, Távszem projekt szakmai vezető
Tel: 0630 213 0050, E-mail: tavszem@mvgyosz.hu
Tisztelt Olvasónk!
A közelmúltbban megpályázott Távszem projekt előkészítése során online kérdőíves felmérést végeztünk elsősorban számítógépet már használó látássérült személyek körében annak érdekében, hogy valós igények és szükségletek alapján tervezhessük meg a látássérült emberek mindennapjait megkönnyíteni hivatott online távsegítő szolgáltatást és annak működését. Úgy gondoljuk, hogy a kutatás eredményei az Önök számára is érdekesek lehetnek, ezért a feldolgozott adatokat alább hozzuk nyilvánosságra.
A kérdőívet egy olyan online kérdőív-kezelő felületre töltöttük fel, melynek használata képernyőolvasó szoftverrel is akadálymentesen biztosított a látássérült kitöltők számára, így a kérdőívet egy átlagos számítógép-felhasználói ismeretekkel rendelkező vak vagy aliglátó személy önállóan képes volt kitölteni. Az online kérdőívet összesen 428 fő töltötte ki. Ebből 23 esetben a kérdőívet a megyei egyesületek munkatársai felolvasással ismertették és a kitöltő helyett vitték fel a válaszokat az online kérdőíves rendszerbe.
A válaszadók mintája nem reprezentatív, a kitöltés önkéntes alapon történt. Ennek ellenére a kitöltők csoportjának demográfiai adatai több ponton hasonlóságot vagy szinte pontos egyezést mutatnak a 2011-es népszámlálási statisztikákkal, valamint az MVGYOSZ tagegyesületeinek tagságára vonatkozó statisztikai adataival.
A kitöltők 54.9%-a, 235 fő nő, 45.1%-a, 193 fő férfi, mely arány nagyjából megegyezik a magyar látássérültek csoportjának nemi megoszlásával. Látássérültségük mértéke tekintetében a válaszadók nagyjából leképezik az MVGYOSZ tagegyesületeinek szervezettségi mintáját. A kitöltők közül 165 fő vak (38.5%), 175 fő aliglátó (40.9%) és mindössze 88 fő gyengénlátó (20.6%).
A kutatásban résztvevők jelentős része az aktív korúnak tekinthető népességből került ki: 30-39 év közötti 87 fő (20.33%), 40-49 év közötti 90 fő (21.03%), valamint 50-64 év közötti 132 fő (30.84%). A látássérült népesség körében tapasztalható magas arányukhoz képest viszonylag alacsony számban képviseltették magukat a mintában a 65 év felettiek (65 fő, 15.19%), ami vélhetően annak tudható be, hogy ebből a korcsoportból lényegesen kisebb arányban használnak számítógépet és internetet, mint a fiatalabbak közül. Ezzel szemben a 20-29 éves korosztályt mindössze 48 fő (11.21%) képviselte, a 18 év alattiak pedig alig-alig vannak jelen a mintában (6 fő, 1.47%).
Iskolai végzettség tekintetében a válaszadók lényegesen jobb arányt mutatnak, mint amit a népszámlálási adatokból a látássérült személyekkel kapcsolatban kiolvashatunk. Kiemelkedően magas körükben az érettségizettek aránya (31.4%), valamint jelentős a diplomások túlsúlya (26.9%). Ebben a sajátos megoszlásban vélhetően közrejátszik, hogy ezeknek a magasabban képzett csoportoknak van nagyobb igényük és egyszersmind lehetőségük megismerni és használni a számítógépet és az okostelefont, valamint a látássérülteket segítő speciális szoftvereket és alkalmazásokat.
A válaszadók jelentős arányban, 28.9%-ban élnek a Közép-Magyarországi régió területén, azaz a fővárosban vagy Pest megyében, ami szintén megegyezést mutat a 2011-es népszámlálás látássérült személyekre vonatkozó adataival és vélhetően szorosan összefügg a pest megyei tagegyesületek kiemelkedő létszámadataival. A többi megyéből érkezett válaszok tekintetében kiemelkedik Hajdú-Bihar (13.5%) és Fejér megye (9.6%), ugyanakkor jelentős elmaradást mutat, mindössze 1-6 fővel van jelen a mintában Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád, Tolna és Vas megye látássérült népessége.
A válaszadók 22.4%-a egyedül, 13.1%-a pedig szintén látássérült házas- vagy életttársával él egy háztartásban, nekik tehát fokozott szükségük lehet egy bármikor elérhető és megbízható online távsegítségre. További 4%-uk látássérült gyermekével él együtt, valamint szintén 4% más látássérült személlyel él egy háztartásban, ahol szintén fokozottan indokolt lehet a külső látó segítség igénybevétele.
A válaszadók 85%-a, azaz 366 fő nyilatkozott úgy, hogy napi rendszerességgel használja az internetet, amiből feltételezhetjük, hogy a világháló használata fontos részét képezi mindennapi életvitelüknek, vagyis könnyen és biztosan nyúlnak az ott fellelhető információk és segítség után. A válaszadók csoportjában mindössze 5.3% volt az internetet nem használók aránya, ami természetesen lényegesen és pozitív irányban eltér a magyar látássérült populációban tapasztalható aránytól.
Válaszadóink az internetet leggyakrabban, 90.9%-ban saját otthonukban használják, de figyelemre méltó a mobil eszközről bárhol internetezők 50.9%-os aránya is. Vélhetően a távsegítő szolgáltatást is elsősorban saját otthonukból vagy ismeretlen helyről fogják igénybe venni az érintettek. Érdekesség, hogy internet kávézóból elvétve, kevesebb mint 1%-ban interneteznek a látássérült személyek. Ennek oka lehet egyrészt, hogy az ott elhelyezett eszközök nincsenek felszerelve a látássérült felhasználókat segítő speciális szoftverekkel, de az is közrejátszhat ebben, hogy mint kvázi fontos segédeszközre, az otthoni vagy mobil internet előfizetésre a látássérült személyek gyakrabban fordítanak anyagi erőforrásokat, mint látó társaik.
A válaszadóknak mindössze 6.7%-a nyilatkozott úgy, hogy mindennapi élete során nincs szüksége látó segítségre, ők vélhetően a gyengénlátó kitöltők csoportjából kerülhettek ki. A legtöbben, 34.6% naponta többször igényli látó személy segítségét, további 20.3% pedig naponta egyszer, tehát a megkérdezettek több mint 50%-a napi rendszerességgel szorul látó segítőre. Különösen nagy arányban igényelnek segítséget a kitöltők dokumentumok elolvasásában, kitöltésében és rendezésében (81.3%), mérőórák leolvasásában (62.8%), bevásárlásban (67.5%), ismeretlen helyre való eljutásban (77.8%), hivatali ügyintézésben (74.5%), egészségügyi intézményben (62.8%), valamint leesett, elveszett tárgyak megkeresésében (52.3%).
A kérdőívben nyitott kérdést tettünk fel azzal kapcsolatban, hogy a válaszadók kerültek-e már kellemetlen, kínos szituációba látássérültségük okán olyan helyzetben, amikor látó segítségre volt szükségük. A válaszadók többsége úgy nyilatkozott, hogy nem élt még át ilyen helyzetet, akik azonban mégis, azok többnyire az utcai közlekedés során történt kellemetlenségekről számoltak be. Jellemző volt még, hogy hivatalban vagy otthon bizalmas információk felolvasásánál, egészségügyi intézményben a csak őket érintő konzultációk vagy vizsgálatok alkalmával, illetve vásárlás során kerültek kellemetlen, megalázó helyzetbe. A válaszadók által leírt esetek fontos tanulsága, hogy a kínos, kellemetlen helyzetet gyakran a látó segítő felkészületlensége, inkompetens volta vagy alacsony empátiás készsége, negatív, lekezelő hozzáállása idézte elő, ami egy professzionális, jól felkészített segítő esetében csak elvétve történhet meg.
A válaszadók jelentős része válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy volt-e már példa arra, hogy valamilyen infókommunikációs eszköz segítségével, távolból kapott segítséget. A válaszolók többsége informatikai problémára kapott ilyen módon megoldást, de számos más hasonló esetet is leírtak, pl. utcán történő eltévedéskor, iratok válogatásánál, élelmiszerek szavatossági idejének ellenőrzésénél, mérőórák leolvasásánál, ruhaneműk kiválasztásánál vagy válogatásánál, papírpénz felismerésénél, stb. kaptak már távsegítséget, jellemzően családtagoktól vagy barátoktól, valamilyen videótelefonálásra alkalmas rendszer közvetítésével, pl. Skipe, Facetime, stb.
A válaszadók jelent ős része, több mint 71%-a nyilatkozott úgy, hogy véleménye szerint mindennapi élete során segítségére lenne egy olyan távsegítő szolgáltatás, melyhez online úton, akadálymentes felületen keresztül férhetne hozzá. Ugyanerre a kérdésre a válaszadók alig 3%-a adott nemleges választ, a bizonytalanok aránya pedig 25%, ami egyértelműen jelzi az igényt egy kifejezetten látássérült személyeknek segítő távszolgáltatásra. Ennél is biztatóbb arányban, több mint 95%-ban gondolták úgy a kitöltők, hogy egy, a távsegítő szolgáltatáshoz hozzáférést biztosító mobil eszköz hasznos lenne számukra. Szintén az igény erősségét jelzi, hogy a szolgáltatást a válaszadók 54%-a igénybe venné, további 40.4%-uk pedig ezt rendszeresen tenné, míg mindössze 5.6%-uk nem tartana igényt rá. A válaszadók legnagyobb arányban, 28%-ban heti több alkalommal vennék igénybe a szolgáltatást, de 17.3%-uk naponta, 16.8%-uk pedig akár naponta többször is igényt tartana a megbízható távsegítségre. Havi néhány alkalommal a kitöltők 21%-a fordulna segítségért a távsegítő szolgáltatást nyújtókhoz és mindössze a válaszadók 5.1%-a mondta azt, hogy nem venné igénybe azt. A többség, azaz 83.2%-a a válaszadóknak a szolgáltatást hétköznap napközben venné igénybe, hétvégente 39.7%-uk, hétköznap esténként 32.9%-uk, hétköznap reggelente pedig 23.8%-uk kérne ilyen módon segítséget. Az éjszakai igénybevétel lehetőségét mindössze a válaszadók 11%-a jelölte meg.
A válaszadók 46.5%-a már rendelkezik a szolgáltatás igénybevételéhez nélkülözhetetlen mobilinternet előfizetéssel, további 38.8%-uk pedig hajlandó lenne előfizetni mobilinternet szolgáltatásra annak érdekében, hogy igénybe vehesse az online távsegítséget nyújtó szolgáltatást.
A válaszadók jelentős része szívesen részt venne egy, a távsegítő szolgáltatás használatát betanító programban. A távoktatásos forma iránt valamivel magasabb, 48.4%-os az érdeklődés, míg a személyes részvételt 36.9% vállalná. 14.7% nem kíván ilyen programon résztvenni, ők vélhetően azok a felhasználók, akik kísérletező kedvűek és hozzá vannak szokva, hogy önállóan fedezik fel és kezdik el használni az új szoftvereket, alkalmazásokat, illetve azok, akiket jelenleg nem érdekel a szolgáltatás.
A válaszadók elsöprő többsége gondolja úgy, hogy egy éjjel-nappal elérhető és megbízható online távsegítő szolgáltatás javíthatja a látássérült személyek esélyegyenlőségét. Nagymértékű javulásban 62%-uk reménykedik, részbeni pozitív változásra pedig 35%-uk számít.
Németh Orsolya
Beadtuk az EFOP pályázatot
Örömmel tájékoztatjuk az Olvasókat, hogy július 18-án az MVGYOSZ benyújtotta az EFOP-1.1.5.17 számú pályázatát, melynek címe: Távoli Segítségnyújtás látássérült emberek számára (Távszem).
A pályázatíró csapat első alkalommal május 3-án találkozott, melyet 8 további személyes találkozó követett, melyből egy teljes hétvége is volt. A személyes találkozáson túl, folyamatos telefonos és elektronikus kapcsolatban voltak egymással. A pályázatot előreláthatóan ősszel fogják elbírálni.
Amennyiben nyertes lesz a pályázat, úgy 2018 januárjában fog indulni. Első lépésként a Szövetség hátsó épületének földszinti része kerül felújításra. A stúdió helyén lesz kialakítva az operátori központ. Szintén a pályázat keretében elkészül az oldalbejárat akadálymentesítése és új nyílászárókat kap a földszint. Ezt követően kerül sor az operátorok és az egyesületi mentorok felkészítésére, és az iPhone készülékek kiosztására. 2019 tavaszán indul a Távszem alkalmazás nyilvános tesztidőszaka.
A pályázat elbírálásának eredményéről, szintén hírt adunk a szövetség információs platformjain.
dr. Nagyné Berke Mónika
Távoli segítségnyújtás látássérült embereknek
A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége pályázatot nyújt be az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiírt EFOP-1.1.5-17 a fogyatékkal élők mindennapjait segítő infokommunikációs alapú távszolgáltatás kialakítása című felhívásra.
Előzmény
A 2007-2013 pályázási időszakban a Siketek és Nagyothallók Országos
Szövetsége létrehozta és folyamatosan üzemelteti hallássérültek infokommunikációs akadálymentesítését segítő internet alapú távtolmácsolási szolgáltatásait. A szolgáltatások
KONTAKT Tolmácsszolgálat néven érhetőek el és magyar jelnyelvi és írótolmácsolási szolgáltatásokat biztosítanak a siket, nagyothalló és siketvak személyek számára. A projekt céljaként kitűzött 1300 fő felhasználói számot 15 százalékkal meghaladva, a felhasználók számának folyamatos növekedése mellett üzemel és jelent havi 300 órás tiszta tolmácsolási idővel költséghatékony, földrajzi tartózkodási helytől független alternatívát a Jelnyelvi Tolmácsszolgálatok személyes tolmácsolási szolgáltatásainak.
Pályázatunk célja
A látássérült személyek jelenleg nem rendelkeznek a hallássérültekéhez hasonló, infokommunikációs akadálymentesítési szolgáltatással. Általános célunk, hogy a vak és gyengénlátó emberek az ország minden pontján azonos eséllyel, azonos magas színvonalú internet alapú távszolgáltatásokhoz jussanak. A “Távszem” szolgáltatás kialakítása és használata érdekében a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás informatikai rendszerének kibővítése és továbbfejlesztésére van szükség. Kiemelten fontos cél, a “Távszem” szolgáltatás igénybevételéhez szükséges kommunikációs eszközök beszerzése a látássérültek számára. Így elérhetővé válik, hogy a látás- és hallássérült személyek személyiségi, adatvédelmi jogaik tiszteletben tartása mellett, kulturált szolgáltatások keretében férjenek hozzá modern internet alapú infokommunikációs távszolgáltatásokhoz.
Terveink szerint az MVGYOSZ épületében alakítjuk ki a „TávSzem” ügyfélszolgálatát és azokat az akadálymentes operátori munkahelyeket, ahol a segítő személyek fogadják a beérkező hívásokat. A “Távszem” éjjel-nappal elérhető lesz a látássérült személyek számára. Az operátorok szakszerű felkészítést kapnak a vak és gyengénlátó emberekkel történő kommunikáció módjáról, a helyes és elfogadható minőségű verbális segítségnyújtásról. Sikeres pályázat esetén a kétéves projekt utolsó 6-7 hónapja nyilvános tesztidőszak lesz, mely során a felhasználók megoszthatják a projekt megvalósítóival tapasztalataikat, a szolgáltatás javítására javaslatokat tehetnek. A “Távszem” szolgáltatás okostelefonokról és táblagépekről egyaránt elérhető lesz. Országos szinten, 1000 fő részére, használati szerződésben rögzítettek szerint, a “Távszem” használatára alkalmas készülékeket kapnak a projekt aZon résztvevői, akik az MVGYOSZ tagszervezeteinek rendes tagjai és a tagsági díjat megfizették. Fontos tudni, hogy a “Távszem” szolgáltatás alkalmazása mindhárom operációs rendszerrel kompatibilis lesz, gehát azt bárki, akinek erre látássérülése miatt szüksége van, letöltheti készülékére és csatlakozhat a szolgáltatáshoz.
Miért lesz jó a „Távszem” alkalmazás?
1. Hiánypótló szolgáltatást biztosít a látássérült személyek részére;
2. Javul a látássérült személyek önálló életvitele az által, hogy nő az esélye az információhoz jutásban;
3. Várhatóan 1000 fő látássérült személy részére új készüléket kölcsönzünk, amelyen nem csak a “Távszem” alkalmazás fut, hanem egyéb hasznos szolgáltatásokhoz tudnak hozzáférni.
4. a “Távszem” alkalmazást minden internetre kapcsolódó okostelefonnal, vagy táblagéppel rendelkező Magyarországon életvitelszerűen élő látássérült személy részére biztosítjuk, aki regisztráltatja magát a „Távszem” szolgáltatásba;
5. Az alkalmazás éjjel-nappal, szabad és munkaszüneti napokon egyaránt elérhető lesz.
Nyertes pályázat esetén a projekt megvalósítói: Gulyás Zsuzsanna, dr. Verdes Zsuzsanna, dr. Nagyné Berke Mónika.
Az MVGYOSZ elnöksége és a megvalósítók bíznak abban, hogy pozitív elbírálás esetén, a projekt minden feltételt megteremt ahhoz, hogy a Szövetség, a látássérült emberek részére egy olyan szolgáltatást működtessen, amely valós igényeken alapul, és olyan minőségű segítséget ad, amelyre minden látássérült ember, minden élethelyzetben biztonsággal számíthat.
A pályázat elbírálásáig kérjük, hogy kísérjék figyelemmel a Szövetség hivatalos kommunikációs csatornáit, ahol tájékoztatást adunk a pályázatírás előrehaladásáról, a kérdőív eredményeiről, a „Távszem” alkalmazással kapcsolatos információkról.
dr. Nagy Sándor
Elnök