Az MVGYOSZ a BKK, a Lime, a Tier, a Bird és a MOL Bubi képviselőivel egyeztetett a mikromobilitási eszközök akadálymentes elhelyezéséről, és a hazai közlekedési kultúra fejlesztéséről.
Ahogy arról már itt írtunk, az MVGYOSZ-hez folyamatosan érkeznek visszajelzések az ország több pontján élő látássérült járókelőktől az útban hagyott elektromos rollerekkel, biciklikkel és más mikromobilitási eszközökkel kapcsolatban.
A hatályos szabályozás alapján, ahol vannak ilyenek, ott ezeket az eszközöket csak az ún. mikromobilitási pontokon megengedett leparkolni. Ezeknek a mikromobilitási pontoknak a kihelyezése azonban önkormányzati hatáskörbe tartozik.
A problémakör megoldása érdekében az MVGYOSZ 2022 szeptemberéig több ízben kereste meg az illetékes közigazgatási szerveket, minisztériumot, települési és kerületi önkormányzatokat, és a Budapesti Közlekedési Központot (BKK). A 2022 szeptemberi egyeztetés eredményeképpen a BKK ígéretet tett arra, hogy az általuk kiadott, és az önkormányzatok által használt parkoló-telepítési útmutatót kibővítik az MVGYOSZ által megfogalmazott akadálymentességi szempontokkal.
Az MVGYOSZ ajánlása alapján a parkolókat a gyalogos fősodortól a lehető legtávolabb, az úttesten vagy a rendezési sávon kell elhelyezni úgy, hogy a rollerek és kerékpárok kormánya semmiképpen sem lóghat bele a járda vonalába. A parkolók körül a felfestés nem elegendő, mert a látássérült járókelők sem vakvezetőkutyával, sem fehérbottal nem érzékelhetik azt, így taktilisen jól érzékelhető, legalább 5 mm vastag ún. zónahatárkő alkalmazásával, vagy egy egybefüggő, legalább 10 cm magas szegéllyel kell ezeket lerekeszteni.
Roller van, rollerparkoló nincs?
A megosztott mikromobilitási eszközöket biztosító egyes szolgáltatóknak azonban jelenleg nincs megtiltva, hogy azokon a helyeken is nyújtsák szolgáltatásaikat, ahol még nincs telepítve rollerparkoló. Tipikusan ilyen hely például a legtöbb Balaton-menti település, Budapest külvárosa vagy akár Budapest XIV. kerülete. Ahol nincs parkoló, ott a jelenleg hatályos közlekedési szabályok szerint nem írható elő, hogy a felhasználók konkrétan hová parkolják a már nem használt mikromobilitási járműveket. Azt az előírást azonban, hogy a már nem használt bicikliket és rollereket ne hagyják az útban, a felhasználók nem mindig értelmezik ugyanúgy.
Hogyan tovább?
Köszönhetően a BKK közreműködésének, 2023 januárjára sikerült megszervezni egy egyeztetést a Lime, a Tier, a Bird és a MOL Bubi képviselőivel. Az egyeztetésen az MVGYOSZ:
– Kérte a BKK segítségét abban, hogy a telepített mikromobilitási parkolók határa a vak és gyengénlátó emberek számára is érzékelhető legyen taktilisen és felfestés útján egyaránt;
– Felhívta a jelenlévők figyelmét a látássérült emberek által leggyakrabban használt GPS alkalmazásokra, és kérte, hogy a létesült mikromobilitási pontok ezeknek az alkalmazásoknak az adatbázisában is szerepeljenek;
– Felkérte a BKK-t arra, hogy az MVGYOSZ-szel együttműködve folytasson tárgyalásokat a helyi önkormányzatokkal azért, hogy minél több mikromobilitási parkoló létesülhessen;
– Ismét a megosztott mikromobilitási járműszolgáltatók elé tárta, mennyire balesetveszélyes egy rosszul leparkolt roller vagy bicikli a vak és gyengénlátó emberek számára;
– Felkérte a szolgáltatókat, hogy mindent tegyenek meg azért, hogy felhasználóikban és saját munkavállalóikban tudatosítsák, hogyan tudják úgy leparkolni a már nem használt járműveket, hogy azzal ne akadályozzák a gyalogos forgalmat;
– Kérte a szolgáltatók segítségét abban, hogy a parkolók elkészültéig segítsenek elérni a szabályokat be nem tartó és a járműveiket útban hagyó felhasználókat;
– Felvetette egy jutalmazó-büntető rendszer alkalmazását, hogy a felhasználókat a szabályok betartására ösztönözzék;
– Végül kérte a jelenlévők segítségét abban, hogy legyenek részesei egy tudatosságnövelő kommunikációs kampánynak, ahol bemutatásra kerülne, egyes környékeken hogyan kell szabályosan, a látássérült járókelőket nem zavaró módon leparkolni a már használni nem kívánt rollereket és kerékpárokat.
A BKK korábban kiadott egy útmutatót a mikromobilitási parkolók telepítéséről. Ehhez az MVGYOSZ készített egy állásfoglalást arról, hogyan kell ezeket a parkolókat érzékelhetővé tenni a látássérült járókelők számára. Ezt az anyagot az egyeztetést követően felülvizsgálták az MVGYOSZ szakemberei.
Az anyag hatályos változata itt olvasható.
A pozitív hangvételű egyeztetés és a résztvevők nyitott, megoldásorientált hozzáállása okot ad reménykedni abban, hogy a fent felsoroltak növelhetik a látássérült járókelők közlekedési biztonságát és csökkenthetik a rájuk leselkedő balesetveszélyt.
Dr. Velegi Dorottya
mb. szakmai vezető