A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) a látássérült személyek jelzései alapján szembesült azzal a problémával, hogy több hazai üzlet, szórakozóhely, rendezvényszervező és más vállalkozás által működtetett fizetési terminál nem felel meg az egyenlő esélyű hozzáférés alapvető kívánalmainak.
A leggyakoribb problémát az okozza, hogy a terminál érintőképernyőjén a látássérült személy nem tudja önállóan bevinni a bankkártyás tranzakciót megerősítő PIN-kódot, így, ha mindenképpen kártyával szeretne fizetni, gyakran kénytelen a bankkártyájához tartozó PIN-kódját idegen embereknek, ideértve a pénztárost is, kiadni, ezzel veszélyeztetve adatai és pénze biztonságát.
A problémát természetesen az MVGYOSZ már jelezte az illetékes szervek (Magyar Nemzeti Bank és Pénzügyminisztérium) felé. Annak érdekében, hogy részletes tájékoztatást tudjunk adni számukra arról, hogy ez a probléma a mindennapokban mennyire gyakori, és milyen nehézségeket okoz a látássérült személyek számára, felmérést készítünk. Ennek keretében az alábbi kérdések megválaszolását kérjük azon látássérült személyektől, akik rendszeresen használják bankkártyájukat és akik már szembesültek az érintőképernyős fizetőterminálok okozta nehézségekkel:
1. Találkozott-e már érintőképernyős fizetési terminállal, ha igen, akkor hol, milyen termék vagy szolgáltatás vásárlása során? Ha tudja a kereskedő pontos nevét, akkor kérjük, azt is adja meg (pl.: Strandbüfé, Fő Téri Cukrászda). Amennyiben tudja a fizetési terminál üzemeltetőjének nevét, kérjük, azt is tüntesse fel (pl.: Sumup, Festipay).
2. Tudtak-e ezek a kereskedők kérésre más elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani? (Például bankkártya helyett az érintés nélküli fizetésre alkalmas mobiltelefonjával fizetett vagy a helyszínen a banki mobilalkalmazásának használatával átutalta a kereskedőnek a kívánt összeget.)
3. Ha nem volt más elektronikus fizetési lehetőség, akkor hogyan tudta megoldani az érintőképernyős terminállal a fizetést (önállóan vagy segítséggel)?
4. Ha az elektronikus fizetést nem tudta megoldani, akkor inkább készpénzzel fizetett vagy inkább elállt a vásárlási szándéktól?
A felmérés sikere érdekében kérjük, hogy a kérdésekre részletesen kifejtett válaszokat adjon.
Az MVGYOSZ várja mindazok válaszát, akiknek a témával kapcsolatban személyes tapasztalataik vannak, annak érdekében, hogy a problémáról átfogó és reális képet alkothassunk.
Együttműködését köszönjük!
A válaszokat 2022. május 20-áig várjuk az MVGYOSZ honlapján található ügyfélkapcsolati űrlapon keresztül.