Mint azt augusztusi írásunkban ismertettük, a látássérült utasok által jelzett problémák rendezése érdekében az MVGYOSZ ismételten megkereste a Volánbuszt az ország- és vármegyebérletekkel kapcsolatosan. Arra kértük olvasóinkat, hogy osszák meg velünk a bérletérvényesítés során jelentkező hibákat, amelyet megküldhetünk a Zrt. részére.

A beérkezett, leggyakrabban jelentkező gondokat, észrevételeket, anomáliákat, amelyekre megoldást kell találni és amelyeket tisztázni szükséges összegeztük, azokat ismételten továbbítottuk a Volánbuszhoz. Újból felajánlottuk az MVGYOSZ segítő közreműködését a problémák megoldásához, amelyek a leolvasó használata, a bérlet használhatósága, az okostelefonok használata vagy a buszvezetők közreműködése során mutatkoznak.

Válaszlevelében a cég illetékes munkatársa előzetesen megjegyezte, hogy társaságuk járatait a helyközi személyszállítási szolgáltatást megrendelő minisztérium elvárásainak megfelelően közlekedteti. A Volánbusz a megrendelt közszolgáltatásra vonatkozó díjszabás alapján értékesíthet menetjegyet és bérletet. A díjtermékek felhasználási feltételeit a megrendelő határozza meg. A megrendelő által meghatározottaktól eltérni – így az új díjtermékek előírt kezelésétől, valamint az ellenőrzési tevékenységektől eltekinteni – nem áll módjukban.

Ezt követően kifejezésre juttatta együttérzését, hogy a vak és gyengénlátó utasoknak az új díjtermék kezelése nehézséget okoz. Azt írta, hogy a Volánbusz folyamatosan arra törekszik, hogy szolgáltatásait minden utazó a legkényelmesebben és akadálymentesen vehesse igénybe, különös tekintettel a fogyatékossággal élőkre.

Majd kitért a jelzett problémák kezelésére. Eszerint az új díjtermékek bevezetésével kapcsolatos tapasztalatokat összegyűjtik, az utasok visszajelzéseit megvizsgálják és a szükséges lépéseket megteszik az utasok kiszolgálásának javítása érdekében.

Ezen kívül a Volánbusz a bérletpapír anyagának javítására, valamint a bérleteken a mágnescsík megjelenítésre vonatkozó intézkedéseket megtette, és kezdeményezi a nyomdai szolgáltatónál a bérleten egy tájolást segítő, tapintható jelzés elhelyezésének vizsgálatát.

Felszálláskor a jármű fedélzetén, az első ajtó közelében található készüléken be kell olvastatni a bérleten látható kódot, majd a bérletet és rajta szereplő számot hordozó igazolványt – kedvezményes bérlet esetén a kedvezményre jogosító igazolványt – is fel kell mutatni az autóbuszvezető részére, ellenőrzéskor pedig az ellenőr részére. A Volánbusz munkatársának levele szerint előfordulhat, hogy a különböző értékesítő partnereknél megváltott, különböző típusú azonosítási kódot tartalmazó bérletek érvényesítése más-más leolvasási távolságból hatékony.

A beolvasó eszköz műszaki meghibásodása vagy a járműfedélzeti egység hiánya esetén a bérletek érvényességének ellenőrzése szemrevételezéssel történik. Tekintettel arra, hogy a bérletek elhasználódásából, illetve az érvényesítő berendezés pillanatnyi hibájából is adódhatnak beolvasási problémák, a Volánbusz felhívta az autóbuszvezetők figyelmét, hogy a bérletek érvényesítése során fellépő bármely hiba esetén szemrevételezéssel ellenőrizzék annak érvényességét és az esetlegesen kapcsolódó kedvezményre való jogosultságot. Amennyiben az autóbuszvezető segítségével sem sikerül a beolvasás, egyedi esetekben szintén szemrevételezéssel történhet az érvényesítés. A meghibásodott eszközök javításáról az autóbusz-vezetők jelzése alapján minden esetben intézkednek.

A társaság felhívta az autóbusz-vezetőik figyelmét a körültekintő, segítőkész munkavégzésre, segítségnyújtási kötelezettségükre, különös tekintettel a vak és gyengénlátó személyek utazásának segítésére. Javasolták az is, hogy utasaik az érvényesítés során kérjék munkavállalóik segítségét, akik készséggel állnak rendelkezésre.

Mivel az MVGYOSZ által említett applikáció működésében fellépő problémát a Volánbusz munkavállalói is tapasztalták, a társaság jelezte a hibát az alkalmazás fejlesztőjének, valamint megtette a fejlesztésre vonatkozó javaslatait. Ugyanakkor az autóbuszokon elhelyezett beolvasó készülékek fejlesztésének vizsgálatára kizárólag az applikáció fejlesztését követően kerülhet sor.

Végezetül a Volánbusz munkatársa köszönte megértésünket, és kifejezte, hogy bíznak benne, hogy a jövőben intézkedéseiknek köszönhetően megelégedéssel vehetjük igénybe szolgáltatásaikat. Mi pedig reménykedve várjuk az intézkedés számunkra is kedvező fejleményeit. Addig is marad a szemrevételezés, ha nem sikerült a bérletünket helyesen a leolvasóhoz tartani.

dr. Nagy Sándor
elnök