Az MVGYOSZ megújult és a mesterséges intelligenciával kiegészült Távszem szolgáltatása 2024. október 15-től a Be My Eyes alkalmazáson keresztül érhető el.

Az MVGYOSZ 2024 nyarán tárgyalásokat kezdeményezett a Távszem szolgáltatásnak a Be My Eyes platformjára helyezése érdekében. Ennek egyik oka, hogy a Be My Eyes már sikeresen használja a mesterséges intelligencia által nyújtott ígéretes lehetőségeket, aminek a Távszembe történő integrálása olyan léptékű fejlesztést igényelne, ami rendkívül jelentős anyagi terhet jelentene a szövetség számára.

A mesterséges intelligencia használatának igénye megmutatkozott az MVGYOSZ által 2024 júliusában készített, a digitális szolgáltatások fejlesztésére irányuló felmérésben is. A 204 válaszadó közül 124 fő nyilatkozott úgy, hogy használja a Távszemet a jelenlegi platformon. Értékelésük alapján a Távszem szolgáltatás 3,9 pontot kapott (1-től 5-ig tartó skálán), ami egyértelműen a fejlesztés szükségességére utal. A 124 válaszadóból 28 fő maximálisan elégedett a jelenlegi szolgáltatással, fejlesztési javaslata nincs. A többi válaszadó azt jelezte, hogy várják az MVGYOSZ-től annak megoldását, hogy ne léptesse ki a felhasználókat a rendszer, és ne kelljen újra beírniuk az adatokat. Továbbá azt az elvárást is megfogalmazták, hogy a hívások során mindig legyen kép. A válaszadók jelentős részének nagy könnyebbséget jelentene, ha alkalmazásból lehetne hívni a szolgáltatást, nehézkesnek tartják a webes felületet, nem tudják kitenni készülékük asztalára az oldal ikonját. Többen is kifogásolták, hogy hiába jelölték be a kamera és a mikrofon használatának lehetőségét, minden hívásnál újból engedélyezni kell azokat.

A kérdőíves felmérésből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia használatára is komoly igény mutatkozik. Az MVGYOSZ vezetősége megvizsgálta a beérkezett észrevételeket, igényeket, hibajelzéseket, és ezek javítása, valamint új kiegészítő szolgáltatások bevezetése érdekében úgy döntött, hogy felveszi a kapcsolatot a Be My Eyes fejlesztői csapatával. A tárgyalások eredményeként a szövetség kapott egy tesztfelületet, ahol az operátorok és 15 felhasználó kipróbálhatta, tesztelhette éles helyzetben a szolgáltatást. Több mint 120 hívást indítottak a tesztelők – érkezett hívás utcáról, autóból, buszról, metróról, raktárból, boltból, irodából, konyhából, munkahelyről, udvarról stb. A visszajelzések alapján egyszer sem fordult elő, hogy ne lett volna kép, vagy hang, vagy egyik sem. A hálózatváltásoknál pár másodperc után helyreállt a hang és a kép is. A tesztelés során iPhone-ról (iPhone 7-esről is), tabletről, BlindShell-ről és Androidos készülékekről is érkeztek hívások. A szolgáltatást fejhallgatóval is teszteltük, ez esetben sem volt fennakadás. A tesztelők beszámolói és észrevételei alapján elkészült egy több fejezetből álló, a szolgáltatási igényeket tartalmazó dokumentáció, mely megküldésre került a Be My Eyes fejlesztői részére.

Az MVGYOSZ kéréseit a fejlesztőcsapat megvizsgálta, és az elmúlt hetekben csaknem valamennyit sikerült is integrálniuk a mesterséges intelligenciát is magába foglaló szolgáltatásba, amely október 15-től a Be My Eyes alkalmazáson keresztül érhető el. A jelenlegi Távszem szolgáltatás néhány bonyolultabb funkciójának fejlesztése még folyamatban van – pl. a felvételek visszahallgathatósága, vagy a helymeghatározás –, ezért ezek csak később lesznek újra elérhetők a felhasználók részére.

Az MVGYOSZ Távszem szolgáltatás Be My Eyes alkalmazáshoz történő csatlakozásáról a Hobby Rádió 2024. szeptember 6-i Gépház c. műsorában adtunk tájékoztatást, illetve a tagegyesületeknél dolgozó mentorok részére hamarosan oktatást fog tartani a MVGYOSZ szolgáltatásvezetője. A szövetség közösségi felületein, honlapján és hírlevelében pedig részletes leírást adunk közre a szolgáltatás használatáról.

Bízunk benne, hogy az új platformra helyezett Távszem szolgáltatás és az azon belül elérhető mesterséges intelligencia még több látássérült személyt támogat majd önálló életvitelükben a mindennapok során. A Távszem fejlesztése új távlatokat nyit mind az MVGYOSZ, mind pedig a felhasználók számára, egy bevált dolog azonban változatlan marad: továbbra is napi 24 órában lehet hívni a 8 fő profi operátort, akik már 5 éve nyújtanak nap mint nap segítséget a látássérült személyek számára.

dr. Nagyné Berke Mónika
szolgáltatásvezető